TRE®

Mitä TRE on ja mitä harjoituksessa tapahtuu?

TRE® (Stress, Anxiety, Tension and Trauma Releasing Exercises) on Yhdysvaltalaisen tri David Bercelin kehittämä yksinkertainen, toiminnallinen ja tehokas harjoitusmenetelmä, joka käynnistää kehon luontaisen palautumisen stressin ja traumojen synnyttämistä jännitteistä. TRE:n avulla voit helpottaa stressioireitasi ja edesauttaa kehosi rentoutumista sekä edistää rasituksen jälkeistä palautumista. TRE-stressinpurkuliikkeillä käynnistetään palautumismekanismi joka useimmilla ilmenee kehon tärinänä, vapinana tai erilaisina kehon liikkeinä.
dav

Harjoitus perustuu kehon luontaiseen kykyyn palautua ylikuormitustiloista lihasvärinällä/-tärinällä. Harjoitusliikkeiden käynnistämä palautumisrefleksi aktivoituu lonkan syvistä lihaksista ja etenee harjoituskertojen myötä muuallekin kehoon vapauttaen fascia- ja lihaskireyksiä. Ulospäin tämä näkyy nytkähtelyinä, tärinänä ja erilaisina liikkeinä. Harjoituksen kesto on yleisimmin 20–40 minuuttia.

Kyky rentoutua yhä syvemmistä jännityksistä ja eri kehonosien kireyksistä etenee prosessina palautumisen tehostuessa vaiheittain. Siksi on suositeltavaa osallistua ohjatuille tunneille silloin tällöin.

Tärinän käynnistävät liikkeet ovat hyvin yksinkertaisia ja niitä voidaan muunnella sopiviksi kaikille. Vaikka TRE saattaa kuulostaa omituiselta on hyvä tietää, että TRE-harjoituksen aikana ei mennä “tiloihin” vaan ollaan vahvasti tässä ja nyt, sekä vahvistetaan omaa kehosuhdetta. TRE sopii loistavasti urheilijoiden kehonhuollon työkalupakkiin. TRE sopii myös lapsille.

TRE-menetelmää käyttäneiden kokemuksia harjoittelun vaikutuksista:

  • Vähemmän huolia ja ahdistusta
  • Vähemmän traumasta johtuvia stressioireita
  • Enemmän energiaa ja kestävyyttä
  • Parantunut parisuhde
  • Vähemmän työstressiä
  • Parempi uni
  • Vähemmän parisuhdekonflikteja
  • Vähemmän lihas- ja selkäkipuja
  • Lisääntynyt notkeus
  • Parantunut impulssikontrolli ja tunteiden hallinta
  • Vähemmän vanhojen vammojen aiheuttamia haittoja
  • Vähemmän vakavasta sairaudesta johtuvaa ahdistusta
  • Vähemmän kroonisen sairauden aiheuttamia haittoja

TRE:n perusteet on suositeltavaa opetella aloituskurssilla tai yksilöohjauksessa. Autamme TRE- prosessin alkuun ja tarvittaessa meiltä saa apua myös prosessin myöhemmissä vaiheissa.

Lisätietoa menetelmästä:

www.trefinland.fi

www.traumaprevention.com

TRE ei sovellu vakavista mielenterveysongelmista kärsiville, raskaana oleville, epileptikoille, heti syöpädiagnoosin tai leikkauksen jälkeen. Jos olet epävarma sopiiko TRE sinulle, keskustele asiasta lääkärisi tai terapeuttisi kanssa. TRE on kehollinen menetelmä joka purkaa myös traumaattisten tapahtumien aiheuttamia kehollisia tuntemuksia, joten harjoittelu voi joskus nostaa pintaan ikäviäkin muistoja ja tunteita.